BeCoolforløb

BeCool består af et forløb på 10 samtaler.
De første 5 samtaler er selve kernen i forløbet, hvor redskaberne præsenteres.

1. samtale er en introduktion til forløbet og barnet/den unge får viden om angst. Her bruges der tid på at dataindsamle og finde ud af hvilke "drilletanker" der er på spil og hvornår de kommer.

2. samtale er en opfølgning på dataindsamlingen, hvor vi gennemgår det hele og her evt. opdager om der er kommet mere frem som vi skal tale om. I denne samtale introduceres konceptet realistisk tænkning for barnet/den unge.

3. samtale består af opfølgning af, om realistisk tænkning, har gjort en forskel for barnet/den unge at dette koncept er introduceret. Her introduceres konceptet belønning og motivation, hvor der sættes fokus på gode oplevelser.

4. samtale starter med en opfølgning på de gode oplevelser siden sidste samtale. Her introduceres begrebet "trappestiger", hvor der sættes fokus på at nå nogle mål igennem delmål. Små skridt ad gangen hen til den adfærd barnet/den unge ønsker.

5. samtale består af opfølgning på" trappestigen "og delmålene. Var de for svære eller for nemme. Hvor skal der korrigeres? Og til sidst en evaluering ift. hvor barnet/den unge er lige nu.

De næste 3 samtaler består af follow up og er mere praksis orienteret.
Her lægges der vægt på hvordan barnet kan arbejde med de lærte redskaber i sin hverdag. Dette er både via samtale og via små rollespil. Her arbejdes der også med "bekymringssurfing ", hvor barnet lærer forskellige teknikker til at få nervesystemet til at falde lidt mere til ro. Det være sig åndedrætsøvelser, afspændingsøvelser og visualiseringsøvelser.

6. samtale vil have fokus på struktureret problemløsning, og opfølgning på de lærte redskaber. Her introduceres "humørbarometret" sammen med assertiv adfærd. Her lægges der vægt på at øve sammen med barnet hvilke reaktioner han/hun oftest har og hvordan vil barnet gerne reagere i stedet for.

7. samtale har fokus på opfølgning af" humørbarometret". Hvilke følelser har været i brug hos barnet siden sidste samtale og har barnet kunne mærke en forskel nu hvor der er fokus på følelser? Der introduceres til selvsikker adfærd hvor der drøftes adfærdsmønstre, fordele og ulemper ved forskellige måder at opføre sig på.

8. samtale er opfølgning på selvsikker adfærd hvor der trænes specifikke metoder ud fra barnets oplevelser. Hvilke situationer har barnet haft hvor det har været svært og hvordan ville barnet gerne have at situationen havde været i stedet for? Dette øves med små rollespil.

De sidste 2 samtaler kaldes "boostere "og kan komme når det passer ind i barnets forløb. Nogle vælger at gøre det lige efter de foregående samtaler, andre vil gerne have tid til at arbejde med det lærte inden de har brug for en booster.

9. samtale drejer sig om at vende tilbage til de situationer der var svære at være i for barnet/den unge. Hvilke redskaber oplever barnet virker ,når tingene kan være svære? Skal der opfølgning til i forhold til de lærte redskaber? Hvis barnet har nået sit mål, skal der så sættes et nyt mål? Eller var målet for svært at nå så der skal justeres på planen? Her følges der op på den selvsikre adfærd.

10. samtale er opfølgning på mål samt evaluering af forløbet. Her uddeles et diplom til barnet for at have gennemgået et BeCool forløb.

Det er vigtigt at påpege at udvikling tager tid og at selvom barnet/den unge har gennemgået et BeCool forløb så kan der være tilbageskridt. BeCool lærer barnet/den unge og forældrene redskaberne til at håndtere angsten men det kræver hårdt arbejde at blive ved med at øve sig ved hjælp af redskaberne. Hjernen skal "trigges" til at tænke andre tanker når "drilletanken" kommer og det tager tid.
Der er dog det heldige ved angst ,at det kan gå over og ved hjælp af disse redskaber bliver det nemmere for barnet/den unge at håndtere sin angst.

Psykologsamtaler

aut. psykolog Peer Radich Johansen 

Læseundervisning og ordblindeundervisning

En  uforpligtende indledende samtale, hvor vi drøfter, hvad dit barn har brug for for at komme på rette "læsekurs" og genvinde selvtilliden.

Test, vejledning og handleplan omkring jeres barns læse-staveudvikling 

Vejlede jer omkring, hvordan I griber læsning bedst an hjemme.

Større  indsigt og viden i forhold til om der er tale om en ordblindeproblematik.

Tilrettelæggelse af forskellige læse/stave-forløb, der passer lige til det, jeres barn har behov for.

Systematisk og fokuseret ordblindeundervisning.

Fokuseret læseløft til børn, der ikke endnu er kommet i gang med at læse.

Læse- staveforløb, der møder jeres barn lige der, hvor det er nået til i læseudviklingen, for at opnå fornyet fortrolighed og glæde ved læsningen.

Familiebehandling og forløb


supervision


Skolevægring 


Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang